Fremtiden er mobilvenlige hjemmesider, der er optimerede til visning på alle former for enheder – både desktops, smartphones og tablets. En mobilvenlig hjemmeside kan også kaldes for en responsive hjemmeside, fordi den responderer på den specifikke enheds skærmtype og -størrelse.
Med et responsive design af din hjemmeside kan du bestemme, hvilket indhold du vil vise på forskellige typer af enheder. Det er nemlig være forskelligt fra enhed til enhed, hvad der er relevant at formidle af information om din virksomhed.
Størrelsen på skærmen af enheden er af afgørende betydning for webdesignet, da indholdet eksempelvis på en smartphone skal komprimeres til en mindre skærm end på en computerskærm. Derfor er det vigtigt at udvælge, hvad der er vigtigt at formidle alt efter hvilke enheder, din hjemmeside skal tilpasses.
I gennemsnit vil cirka 50% af dine besøgende tilgå din hjemmeside fra mobil eller tablet. Hvis din side ikke er optimeret til mobile enheder, vil du risikere, at den besøgende let mister overblikket og derfor ender med at forlade din side, fordi de ikke kan finde de relevante informationer. Derved når dit budskab ikke dine besøgende, og du mister i sidste ende indtægt fra potentielle kunder.
Der er derfor god grund til at få designet din hjemmeside, så den er mobilvenlig på alle former for enheder. Udover risikoen for at besøgende forlader en ikke-responsive hjemmeside, så favoriserer Google også det mobilvenlige design.
Siden den 21. april 2015 har Google rangeret mobilvenlige hjemmesider højere, når brugerne foretager en søgning via deres smartphone eller tablet. Derfor vil din hjemmeside ende i bunden af søgemaskinernes resultater, hvis den ikke er tilpasset forskellige skærmstørrelser, når dine potentielle besøgende leder efter dine services eller produkter.
Det betyder helt konkret, at dine kunder lettere vil kunne engagere sig, hvis ITTP sikrer, at din hjemmeside er mobil- og brugervenlig.